הורות יצירתית שמאמינה בילדים

לא פשוט בתקופה של היום לגדל אותם ולזכור תוך כדי, להנות מכל רגע. אם עוצרים רגע ונזכרים שהם בעצם הכי חשובים ושהם גדלים כל כך מהר נבין שיש להתענג על כל רגע. ילדיסקו- הבלוג הכי שובב בסביבה מנסה לשנן לעצמו ולכם את זה בדיוק. יצירה, השראה, רעיונות והמלצות שיעשו לכם את ההבדל.



יום שני, 20 בספטמבר 2010

איך מציירים מוזיקה? מלמדים ילדים על מופשטות ואמנות (abstract art and playful learning with color & music)


איך מציירים רגשות, ריח, תחושות, אווירה, מחשבה, מוזיקה? בעולם האמנות קוראים לזה אמנות מופשטת. רבים רואים בזה קישקוש, משהו שכל ילד בן 5 יכול לעשות. כתמי צבע פשוטים, שירבוטים וקווים חסרי צורה ממשית, נקודות והתזות סתמיות? לא ממש. יש הרבה ספירטואלית ותפישה רוחנית פילוסופית מאחורי האמנות המופשטת. צריך ללמוד כדי להבין.
וסילי קנדינסקי, שהיא תאורטיקן וצייר אומנות מופשטת מצא קשר בין מוזיקה לאמנות. הוא גם חשב שלמוזיקה קדימות ועליונות על פני האמנות. המוזיקה משתמשת באלמנטים מופשטים - צלילים ומספקת למאזין חופש ליצור תגובה רגשית, לדמיין, לתת פרשנות. זו עשייה נעלה בכך שהיא בעלת "קצה פתוח" ומאפשרת פיתוח נוסף ויוצרת הליך דינאמי, ריגשי, חוויתי אצל המאזין. המוזיקה בניגוד לספרות, ואמנות איננה משתמשת במושגים איקונים, שמצביעים על אלמנט בצורה תאורית, בעזרת מושגים של שפה וצורה. מכך נובע כוחה ויופיה.

האמנות המופשטת של קנדינסקי חוגגת את הרוחניות, את החוויה הנעלה והוא הצליח למצוא את הקשר בין האמנות למוזיקה. החוט המקשר היה הצבע. קנדינסקי חשב שהצבע הוא הביטוי הישיר ביותר של הרוח, ושבאמצעותו אפשר להשפיע ישירות על נפש הצופה, עוררו בו צבעי הטבע שמחה טהורה והתלהבות. עוד על הקשר בין מוזיקה ואמנות של קנדינסקי.

שמחה טהורה, התלהבות, לחקור, להנות וליצור..... נשמע כמו משהו שמתאים לנו.

לצייר מוזיקה - פרויקט מוזיקאלי צבעוני לילדים

אז איך מציירים מוזיקה? ישנן דרכים שונות לעשות כך, למשל להשמיע מיני מוזיקה שונות, ולבקש מהילדים לצייר בעזרת צבעים על גבי נייר את מה שהם שומעים, מרגישים וחווים. ולראות כיצד כל סגנון ומצקב מעוררים תוצר שונה.
וישנה עוד דרך, לשמוע, לצייר ולכתוב מוזיקה באופן ויזואלי כמו שעושה קתרין בפרוייקט צבעים ומוזיקה . כל כך יפה ומקורי! אני אוהבת את העידוד להקשבה, ליצירה וחקירה עצמית שהפרויקט הזה מעודד.
כל שצריך לעשות, להכין מקבץ צינצנות שקופות, בגדלים וגבהים שונים. למלא בהן מים צבעוניים ( לערבב מעט גואש/ צבע מים עם מים), דף עם עיגולים אשר צויירו עם טוש שלא נמחק במים, מכחול וכף עץ של מטבח או משהו מתכתי כמו כף (לנגן על הצנצנות). ופלטת צבעים (ניתן להשתמש גם במכסה פלסטיק של כלי חד פעמי ישן, קלקר של קפואים ותבנית ביצים) עם צבעים מוכנים מראש לכתיבת סונאטת הצבעים.
סדרו את הצנצנות בסדר עולה לפי הגדול, מלאות במים צבעוניים, כל צבע בצנצנת נפרדת.
תנו לילדים לחקור ולראות כיצד הכלים עם המים מנפיקים צלילים שונים בהתאם להבדלים בגודל ובכמות של מילוי המים.
לאחר מכן, ניגשים למלאכת כתיבת היצירה המוזיקאלית. כל צליל הוא "תו מוזיקלי- צבעוני" אשר צובעים את העיגול על הדף בהתאם. מקישים על צינצנת ולפי הצבע שלה, טובלים את המכחול בצבע שעל הפלטה וצובעים את העיגול.
אחר כך, אפשר ניתן לנגן לפי הציור עם התווים.

3 תגובות:

  1. אהבתי את הכוסות עם הצבעים, אף על פי שהם ממש גדולים אצלי, אבל אפשר לתת לניצי שלי לעשות את זה עם רומי הקטנה של אחותי. חוץ מזה תליתי קנדינסקי ענק, שסחבתי באהבה רבה מפומפידו בפריז, בפינת האוכל והתחביב שלנו הוא לחפש צורות שונות: דגים,חתולים,אנשים בתמונה.יש שם הכל וזה מקסים!!

    השבמחק
  2. איזה כייף לפתוח את המחשב ולמצוא הודעה על רשומה חדשה בילד דיסקו ( : תמיד עושה לי את היום.
    מחכה בצפיה ..

    השבמחק

Related Posts with Thumbnails